Azimat Kesihatan

Azimat untuk kesihatan dan nasib baik

Sejak zaman purba, orang telah mencari resipi untuk kesihatan, kerana ia membantu mencari kebahagiaan dan kesejahteraan. Secara semulajadi, aktiviti fizikal dan pemakanan, perubatan tradisional membantu menguatkan badan dan keadaan badan. Walau bagaimanapun, walaupun hari ini, kebanyakan orang percaya bahawa anda boleh menemui azimat kesihatan dan umur panjang.

Ciri-ciri azimat kesihatan

Setiap budaya mempunyai tradisi dan imej mistik tertentu. Pada zaman dahulu, sangat penting untuk melindungi kesihatan, kerana ia membantu kelangsungan hidup dan pemanjangan umat manusia. Jimat kesihatan sentiasa bersama pemiliknya sehingga saat terakhir di bumi. Sebelum ini, azimat universal tidak digunakan secara pukal, ia bertujuan khusus untuk wanita, lelaki atau kanak-kanak. Aliran tenaga adalah berbeza untuk setiap orang, jadi jimat yang akan membantu orang dewasa hanya boleh membawa bahaya kepada bayi.

Esoterik mendakwa bahawa azimat kesihatan membantu:

  • mempercepat pemulihan badan;
  • memberikan perlindungan terhadap penyakit;
  • memulihkan imuniti;
  • mengisi badan dengan tenaga kehidupan;
  • buang yang negatif.
Simbol Odolen-rumput akan memberikan perlindungan daripada penyakit dan negatif

Batu untuk kesihatan mengikut tanda zodiak

Talisman yang diperbuat daripada batu semula jadi harus dipilih mengikut horoskop. Adalah dinasihatkan untuk memilih batu yang sesuai dengan tanda Zodiak. Azimat akan membantu menjadikan pemiliknya kuat dan berterusan, akan membantu dalam pemulihan dan meningkatkan imuniti.

Penting! Batu-batu itu dapat membawa pemiliknya penyembuhan dari banyak penyakit, perkara utama adalah memakainya secara berterusan dan dipenuhi dengan tenaga kehidupan.

Ciri-ciri berguna batu dalam rawatan penyakit:

  1. Delima dan kristal batu melegakan keradangan dalam badan;
  2. Batu bulan membantu mengurangkan demam;
  3. Zamrud dan batu karang akan melegakan demam;
  4. Ruby dan opal melindungi daripada penyakit semasa wabak;
  5. Lapis lazuli dan turmalin mempunyai kesan yang baik pada tulang dan aktiviti motor;
  6. Amber baik untuk penglihatan, pendengaran dan gigi;
  7. Topaz melegakan kemandulan;
  8. Olivine dan bloodstone memulihkan potensi lelaki;
  9. Chrysolite memulihkan sistem endokrin;
  10. Agate digunakan untuk merawat organ pernafasan;
  11. Jasper melegakan penyakit hati dan buah pinggang;
  12. Jade menghapuskan masalah kulit;
  13. Hematit mempunyai kesan positif pada limpa.

Azimat Slavic untuk kesihatan wanita

Orang Slav menghormati kesihatan pengganti keluarga, jadi azimat Slavia untuk seorang wanita adalah wajib. Untuk ini, anak patung buatan sendiri, barang kemas yang diperbuat daripada logam dan kayu digunakan. Ia juga menjadi kebiasaan untuk menyulam corak pada pakaian yang mempunyai makna suci. Jimat Slavic boleh dimaksudkan secara eksklusif untuk wanita, selebihnya dilarang memakainya. Terdapat beberapa jenis azimat untuk separuh manusia yang cantik.

Azimat yang membawa tuah dan tuah

Bintang Lada

Nenek moyang yakin bahawa Bintang Lada adalah pelindung keluarga dan wanita. Simbol mempunyai corak yang kompleks dan jalinan garis geometri, jadi keajaiban subjek adalah pelbagai rupa. Asas imej adalah angka lapan mata, yang melambangkan perpaduan badan dan semangat, yang menyumbang kepada kesihatan dan umur panjang.

Makosh

Azimat ajaib untuk nasib baik dan kesihatan menggambarkan Dewi Makosh, yang hanya melindungi wanita yang sudah berkahwin. Simbol menunjukkan sosok dengan bintang dan bukannya kepala, di tangan Dewi adalah tumbuhan. Jimat ajaib memberikan kebahagiaan, nasib baik dan tuah, dilindungi daripada penyakit, memudahkan bersalin.

Penting! Makosh tidak sesuai untuk gadis muda yang belum memulakan keluarga sendiri.

Lunnitsa

Jimat membantu melahirkan anak yang sihat, memberikan perlindungan kepada wanita hamil daripada pengaruh negatif. Azimat itu hanya diperbuat daripada perak dan gangsa dan dipakai sebagai perhiasan. Ia kelihatan seperti bulan terbalik.

Alatyr

Simbol tertua ialah Alatyr, personifikasi Keluarga. Ia melambangkan kesihatan dan kesejahteraan, digambarkan pada barangan rumah. Simbol itu sangat kuat dan mempunyai makna suci, ia membantu pemiliknya untuk sentiasa sihat, cantik dan penuh kekuatan.

Untuk kesihatan lelaki

Kanak-kanak lelaki biasanya menerima azimat kesihatan mereka hanya pada usia seorang pahlawan, tidak seperti kanak-kanak perempuan yang memakai azimat hampir sejak lahir. Tenaga lelaki sangat berbeza daripada wanita, dan oleh itu peraturan ini wujud. Terdapat simbol mistik tertentu yang dimaksudkan secara eksklusif untuk lelaki.

Kapak Perun

Item itu melambangkan kejantanan dan keberanian, keharmonian badan dan jiwa. Azimat itu menghilangkan tenaga negatif dan mengisi pemiliknya dengan kekuatan. Objek itu mesti dibuat hanya dari logam; pelbagai tanda suci digunakan padanya. Kapak Perun melindungi semua ahli keluarga, dan bukan hanya pemiliknya.

Meterai Veles

Dalam cerita rakyat Slav, beruang sering hadir, kerana ia dianggap sebagai haiwan suci. Imejnya berkaitan dengan Veles, yang melambangkan kuasa dan kekuatan. Tanda itu kelihatan seperti huruf terbalik "A" dan tapak kaki beruang. Azimat sedemikian pasti melindungi dari negatif dan kejahatan, memberikan umur panjang. Jimat itu mesti diwarisi dari generasi ke generasi untuk mengekalkan hubungan rapat dengan keluarga.

Doukhobor

Simbol itu menunjukkan kesucian pemikiran dan membawa seseorang ke dalam keadaan harmoni, sebagai hasilnya, memberikan pemiliknya kesihatan yang sangat baik dan perlindungan daripada tenaga negatif. Biasanya simbol sebegitu tergambar pada kain yang menutupi orang sakit supaya cepat sembuh.

Jimat dan azimat kesihatan

Terdapat azimat lain yang membantu orang dalam kehidupan.

kemenyan

Kemenyan dibuat dalam bentuk bekas kecil, yang harus dipakai di leher sebagai perhiasan. Mereka berbentuk seperti jag atau periuk dan mempunyai lubang untuk tali. Mereka harus menyimpan barang-barang yang akan memberi pemiliknya penawar penyakit. Biasanya, pelbagai herba perubatan digunakan untuk ini.

Penting! Sebelum mengisi bekas, anda harus berterima kasih kepada azimat untuk kesan positifnya.

bulu burung

Sejak zaman purba, orang sangat menghormati bulu burung, kerana dipercayai bahawa ia mempunyai kuasa yang besar. Sebagai contoh, pada masa dahulu, katil bulu dipenuhi dengan bulu burung liar untuk menjaga kesihatan dalam keluarga.

Penting! Hanya burung liar yang secara tidak sengaja kehilangan bulu, jika tidak, seseorang tidak akan menerima bantuan.

benang hijau

Adalah dipercayai bahawa benang hijau akan membantu seseorang pulih daripada penyakit dan memperoleh kesejahteraan dalam semua bidang kehidupan. Ia melambangkan sifat ibu, sentiasa membersihkan dan memuliakan jiwa pemiliknya, membantu membawa keadaan dalaman ke dalam keharmonian. Apabila bayi dilahirkan, adalah kebiasaan untuk segera mengikat benang hijau di tangannya.

Azimat ajaib untuk kesihatan dan nasib baik

Azimat ajaib mengisi seseorang dengan kekuatan, membantu memulihkan dan melupakan penyakit. Pada barangan rumah, imej rune atau simbol suci sering dilakukan.

  1. Ladang yang disemai dianggap sebagai simbol tertua, yang membawa kesihatan, kemakmuran dan kesejahteraan. Jimat membantu menghilangkan kemandulan dan mempunyai anak.
  2. Odolen-rumput memberikan perlindungan yang boleh dipercayai terhadap penyakit dan kesan negatif, melambangkan sinaran Matahari. Simbol mesti digunakan pada pelbagai barangan rumah atau pada azimat logam.
  3. Wanita yang bersalin adalah azimat eksklusif wanita. Ia membantu mengekalkan keamanan dan kemakmuran dalam keluarga, untuk menghasilkan zuriat.
  4. Trojan dianggap sebagai simbol yang paling berkuasa. Malah hari ini, wakil perubatan alternatif sering berpaling kepadanya.